
Venezuela Information Office 
733 15th Street NW    Suite 932 

Washington, DC 20005 
Voice: (202) 347-8081 

Fax: (202) 347-8091 
 

The Venezuela Information Office is dedicated to informing the American public about contemporary 

Venezuelan Media: Powerful Opposition Stakeholders 
 
 
“…They don’t say information is power for nothing… time and time again…the private media have gone 
on the attack, in ways that make the U.S. feeding frenzy on the Bill Clinton thong-gate look like a 
Victorian ladies’ tea…The thing about the Venezuelan media is, they often feed the international media. 
Never do they tell you that the infant mortality rate under Chávez has plummeted or that school 
enrollment has soared. It’s all doom and gloom …”1 
 

* * * 
 

“After Chávez came to power in 1998, the five main privately owned channels – Venevisión, Radio 
Caracas Televisión (RCTV), Globovisión, Televen and CMT – and nine out of the 10 major national 
newspapers, including El Universal, El Nacional, Tal Cual, El Impulso, El Nuevo País and El Mundo, 
have taken over the role of the traditional political parties, which were damaged by the president’s 
electoral victories. Their monopoly on information has put them in a strong position. The give the 
opposition support, only rarely reporting government statements and never mentioning its large 
majority…Their investigations, interviews and commentaries all pursue the same objective: to undermine 
the legitimacy of the government and to destroy the president’s popular support…the media is still 
directly encouraging dissident elements to overthrow the democratically elected president – if necessary 
by force…” 2 
 

* * * 
 

 “…The private television stations and newspapers not only helped to provoke the[April 11, 2002 coup 
d’etat against President Chavez,] but also played a major part while the coup was taking place. In the 
weeks leading to the coup, the broadcast media-with the exception of the state-run, pro-Chavez Channel 
8-had been increasingly hostile in their news coverage…The five main TV channels gave advertising 
space to those who had called the anti-Chavez demonstration that led up to the coup….Gustavo Cisneros, 
a media billionaire and fishing companion of George Bush senior, is seen as a key figure in the 
events…Another key player, the head of Globovision, Alberto Ravell.”3 
 

* * * 
 

During the coup, “…a group of top media executives rolled up in their limousines for a meeting with Mr. 
Carmona [the transitional president], at the 19th-century Miraflores palace.... Gustavo Cisneros, owner 
of the Venevision television channel and perhaps the country’s richest man, headed the group. Also 

                                                 
1 Venezuelan News Media Dissected,  Antonia Zerbisias, September 28, 2003, The Toronto Star. 
2 How Hate Media Incited the Coup Against The President: Venezuela’s Press Power,  Maurice Lemoine, August 2002, Le 
Monde Diplomatique. 
3 It’s a coup: your sets will adjust accordingly, Duncan Campbell, The Guardian, 4-29-02 

Venezuela, and receives its funding from the government of Venezuela.  Further information is available 
from the FARA office of the Department of Justice in Washington, DC.   



present were Miguel Henrique Otero, publisher of the El Nacional group of newspapers, Alberto 
Federico Ravell, chief executive of Globovision (Venezuela’s answer to CNN) and Marcel Granier of the 
RCTV channel. “We can’t guarantee you the loyalty of the army,” a presidential guard heard one of them 
tell Mr. Carmona, “but we can promise you the support of the media.”…Mr. Carmona was overheard 
telling them: “In your hands lie the safety and stability of the government.” In a desperate bid to hold on 
to power, the government’s media allies conspired to suppress all news of its difficulties. A regime that 
had seized power while waving the flag of press freedom spent its 36 hours in office doing its best to keep 
the truth from the public…”4 
 

* * * 
 

According to a Venezuelan journalist, “a ‘diabolical blackout’ ..l left most of Venezuela misinformed 
about what was happening…” during the short-lived coup.5 
 

* * * 
 

“The role of the Venezuelan media prior to and during the coup is one of the more ominous 
developments. Far from being objective observers, the media establishment and the moguls who own it 
are overtly biased and active political players. All the major media outlets regularly ran free ads 
encouraging the middle class to take to the streets…the media moguls either control or are closely allied 
with most of the Spanish language media across the continent and in the U.S. The transnational character 
of the media and its direct role in destabilizing a democratically elected government in order to install a 
right wing dictatorship backed by elements of the military have sent shock waves across the 
hemisphere…”6 
 

* * * 
 

“Venezuela’s commercial media is a major player in the opposition. The five largest private television 
stations and every major Caracas newspaper except one are opposed to Chavez, and most have openly 
campaigned for his ouster. In addition to propagating the perception that the government is sponsoring 
assassinations and bombings, the media has fanned paranoia that Chavez commands an army of 
clandestine guerrilla groups and slum militias.” 7 
 

* * * 
 

“Government officials have solid evidence to charge that the media’s current behavior jeopardizes 
democratic institutions…For two months, they helped fuel an economically devastating and socially 
destabilizing general strike aimed at ousting Chávez from office, in which they heavily promoted 
opposition leaders while systematically slandering the president and ignoring events favorable to his 
side…”8 
 

                                                 
4 Coup and Counter-Coup from The Economist Global Agenda, April 16, 2002. 
5 Venezuelan press sidestepped leader’s return, Juan Forero, The New York Times, 4-23-02, A13. 
6 Media, Oil and Politics: Anatomy of the Venezuela Coup, Eric Quezada, Media/Alliance 2002. 
7 Media fan anti-Chavez paranoia, Reed Lindsay, Sun Sentinel (Fort Lauderdale, FL), 10-14-03, p.A16 
8 Council on Hemispheric Affairs, Memorandum to the Press 03.18, April 30, 2003 “COHA Research Memorandum. 
Venezuela’s Media: More than Words at Stake”. 


